onsdag 18 juli 2012

Slutartid

Finns mycket inom fotografering man kan lära sig. Försöker själv lära mig vissa saker bättre.
Jag har skrivit ihop några enklare förklaringar på olika fototermer, som jag tänkte dela med mig av på olika dagar.
Har försökt sammanfatta på enklaste sätt.
Slutartid, bländare, iso och skärpedjup.

SLUTARTID
Tiden som slutaren i kameran är öppen,
alltså så lång tid som kameran tillåter ljuset komma in och skapa bilden.
När man klickar av så öppnas en lucka i objektivet, så att ljuset släpps in – för att sedan stängas igen.
Tiden mellan öppning och stängning är själva slutartiden.

Kort slutartid
Rörelse frys.
Tex. 1/500 (en hundradels) sekunds slutartid.
Alltså väldigt kort slutartid som gör att kameran bara regiserar rörelsen i bilden under just en hundradels sekund. Rörelsen ser alltså ut att frysas.

Lång slutartid
Tex. en slutartid på en halv sekund. Objektets rörelse tas alltså upp av kameran under en längre tid, vilket gör att mer av händelsen fastnar på bild. Kan nästan se ut som att objektet försvinner, blir suddigt.

Tyvärr har jag inte fixat några bilder som visar, men hoppas ni förstår genom texten. ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar dina fototips dom är värkligen bra :D ser gärna många mer tips ;)

Unknown sa...

Tack! Kul att höra! :)